- Wat
is Integratieve Kindertherapie
- Wat voor klachten
behandel ik?
- Mijn aanpak De
therapie bestaat uit minimaal 5 en maximaal 15 kindsessies. In enkele
gevallen kan een therapie langer duren. Er zijn 4 fasen te onderscheiden:
Startfase
Na een telefonische aanmelding waarbij ouders kort omschrijven wat
de klacht is maak ik een afsprak voor een intakegesprek met het liefst
allebei ouders of verzorgers zonder kind. Om belangrijke informatie
te verzamelen stuur ik ouders aan het intakegesprek voorafgaand een
vragenlijst toe over de ontwikkeling van hun kind. De lijst kan ook
direct gedownload
worden.
Onderzoek
en diagnose
Na het intakegesprek werk ik vijf keer één uur met het
kind waarin ik de denk- en leefwereld van het kind beter leer kennen.
Ik onderzoek samen met het kind de oorzaak van het probleemgedrag
en zijn of haar mogelijkheden om het op te lossen of leren mee om
te gaan.
Dan volgt opnieuw een oudergesprek. Ik stel een behandelplan op voor
het vervolg van de therapie, geef een schatting van het aantal sessies
en mogelijke adviezen aan de ouders.
Behandeling
Kinderen geven op hun eigen manier aan hoe zij het best geholpen worden.
Sommige kinderen willen praten, maar de meeste kinderen gaan echter
non-verbaal te werk. Zij laten spelenderwijs zien wat er aan de hand
is en wat voor oplossingen en mogelijkheden voor hen beschikbaar zijn.
In de therapie maak ik gebruik van verschillende materialen en technieken
die aansluiten bij het kind. Er valt te denken aan knuffels, poppen,
spelletjes, verkleedkleren, boeken en vele andere mogelijkheden. Ik
maak ook gebruik van NLP technieken, rollenspel, ontspanningsoefeningen
en op maat gemaakte verhalen.
Na elke vijf sessies is er een oudergesprek waarin met de ouders het
proces besproken wordt en eventuele communicatie en/of begeleidingsadviezen
worden gegeven. Indien van belang werk ik meer of minder met de ouders
of neem ik met toestemming van ouders contact op met andere belangrijke
personen rondom het kind zoals de leerkracht.
Afronding
In de laatste fase vindt de evaluatie en afronding plaats. Vaak geeft
het kind het moment van afronding zelf aan. Soms is een therapie met
een paar sessies klaar, soms duurt het wat langer.
|